Semangat Hari Ini...

relax ur mind

Saturday, October 11, 2008

Perpuakan atau Factionalism ?

Salam, saya terbaca satu article mengenai TPM yang memberi amanat bahawa beliau berharap tidak terjadi gejala perpuakan dalam UMNO. Saya amat bersetuju. pada pandangan saya perpuakan atau Factionalism hanyalah akan melemahkan sesebuat parti. kebetulan, pada minggu lepas, saya terlibat dengan perbentangan bagi subjek ADS509- Tun Hussien Onn : Political and Social Challenges.

Salah satu Cabaran utama yang dihadapi oleh Tun Hussien Onn ialah masalah perpuakan dan masalah ini sebenarnya dibawa daripada era pentadbirann Tun Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia yang kedua. Antara sebab terjadnya masalah perpuakan ini ialah perbezaan pendapat golongan elit dan junior dalam parti tersebut. Selain itu perlantikan Dr.M sebagai Timbalan turut menjadikan jurang peruakan antara mereka semakin ketara. Tetapi yang pastinya, kehadiran Tun Hussien Onn yang boleh dikategorikan sebagaai "the person who unfortunately to bcum the PM at that time" kerana beliau ketika itu masih belum bersedia dan terlalu banyak kebetulan yang dilalui sehingga belaiu menjadi PM Malaysia yang ke-3. Walau bagaimanapun kita bersyukur kerana ketegasan dan kewibawaan beliau mampu memberikan sumbangan kepada MALAYSIA.

Kesimpulan yang boleh dikatakan disini ialah, pertembungan pendapat dalam satu komuniti atau parti adalah satu perkara yang normal. Para pemimpin perlu melihat setiap luahan atau tentangan tentang sesuatu keputusan sebagai satu idea baru yang perlu dibincangkan. Perpuakan bukanlah jalan yang baik kerana gejala ini membawa unsur negatif yang boleh menyebabkan kejatuhan parti tersebut.

No comments: