Semangat Hari Ini...

relax ur mind

Monday, October 6, 2008

Di mana silapnya ???

Ramadhan telah pun berlalu menutup tirai. Kini masanya kita menyambut kehadiran Syawal. Telah menjadi tradisi di Malaysia, perayaan rasmi dikongsi bersama. Rumah terbuka Aidilfitri di sana sini. Namun kejadian beberapa hari lalu amat meyedihkan anak muda-mudi yang menyaksikan agenda pihak-pihak tertentu. Semakin keliru jadinya. Salah siapa? Salah yang membenarkan dan menjemput atau salah mereka yang tidak kena tempatnya.

Dikala ekonomi semakin merudum, politik pula semakin goyah. Dimana jalan penyelesaiannya? Apa perlu kita buat? Tunggu dan lihat sampai bila? Benarkah adanya perpecahan kaum di negera kita ketika ini? Atau dari kumpulan minoriti sahaja?

Apa yang saya perhatikan, tiga kaum di Malaysia ini masih lagi duduk semeja di kedai makan, sama-sama membuat study group, sama-sama merayakan rumah terbuka Aidilfitri, berekreasi sama-sama... dimana pecahnya?? RAKYAT MALAYSIA MISKIN? Mungkin ada tapi apa sebabnya?? Pihak berwajib tak membantukah?? Macama-macam dasar dilaksanakan, pelbagai tawaran dan latihan dibuat...

PERCAYA ATAU TIDAK ??? Pendatang tanpa izin (PATI) dan yang berpermit mampu memperolehi aset kerana usaha mereka di MALAYSIA. Bukan itu sahaja malahan hasilnya mereka hantar ke negara mereka buat perbelanjaan keluarga disana. Wah, MISKIN kah MALAYSIA ini? Malahan sebenarnya ia merupakan lubuk emas. Pokoknya, mahu berusaha atau tidak!

Sesetengah pihak mempertikaikan, jangan terlalu banyak berpolitik, tumpukan pada kebajikan dan pembagunan ekonomi negara. Masalahnya, kedua-dua ini saling bergantungan.

Hari ini saya mendapat satu kunci yang difikirkan ada logiknya. Menurut pensyarah saya, Rasullullah ada berpesan, peganglah pada prinsip "SEDERHANA" nescaya segalanya akan berjalan lancar. Ya, saya mula berfikir ada juga benarnya. Tapi ini sekadar pemikiran saya, seorang puteri negara yang masih lagi mencari hala tuju dicelah-celah keharu-biruan keadaan negara.

No comments: