Semangat Hari Ini...

relax ur mind

Monday, October 13, 2008

Idealogi atau Perkauman?

salam. Hari ini adanya kelas CTU553. Ustaz memulakan kelas soalan perbincangan semasa yang diajukan oleh kawan-kawan kelas. kebanyakkan merupakan soalan assignment ADS509.namun saya cukup tertarik dengan pendapat ustaz yang meminta kita sama-sama berfikir mengenai hal ini. Parti politik di Malaysia antara berasaskan ideologi atau perkauman, yang mana satu akan survive untuk masa akan datang.

tidak dapat dinafikan, generasi sekarang merupakan generasi bijak pandai. mereka lebih kepada pemikiran ideologi berbanding perkauman.pada pendapat saya, ini kerana kebanyakkan generasi muda berfikir bahawa kedudukan kaum di Malaysia adalah sudah menjadi satu kaum perpaduan, kaum Malaysia. namun persoalannya disini, adakah parti berasaskan kaum sudah tidak relevan lagi? atau mungkin mereka harus re-branding parti tersebut dengan menyelit ideologi yang boleh diterima oleh semua generasi.

adanya idea untuk menukarkan parti kompenen dengan menjadikan hanya satu iaitu parti B* sahaja. dan pada pandangan saya amat sukar kerana ia memerlukan keputusan yang amat teliti serta pengurusan yang amat cekap. walau bagaimana pun, sama-samalah kita fikirkan.

1 comment:

/// AbAh HaZiM dAn HuSnA /// said...

Salam..
Jangan digadaikan maruah Melayu...
Itu yang penting...
majlis Raja2 pun dah menyeru agar semua org Melayu bersatu menjaga hak2 Melayu..
Fikir2kan la...