Semangat Hari Ini...

relax ur mind

Monday, October 6, 2008

Diari Hari Raya



25-09-08

Selepas tamat kelas ADS509, saya pulang ke 54d untuk membuat persiapan balik. Hum tak sabar nak tunggu saat itu. Tiket train dah standby. Lepas solat Asar, Fatin hantar saya dan nurul ke stesen train. Sempat jugak beli KFC sebagai bekalan buka puasa dalam train nanti. Hum tapi hampanya, train yang sepatutnya bertolak jam 7,12 ptg dah lewat hingga 7.50 pm. Alamatnyer berbuka tepi landasan lah kami semua. Bagaikan jamuan berbuka. Terasa kemeriahan raya itu beli para perantau semuanya berkumpulan berbuka puasa di tepi landasan. Manis sungguh saat itu. Train dah sampai. Memang berkobar. Bile baik train terasa sungguh raya itu. Dalam train perantau2 utara ni, ramai pasang lagu raya. Terharunyer…

26-09-08

Akhirnya tiba jugak di kota metropolitan ini, tapi perjalanan saya masih jauh lagi. Selepas mandi di KL Sentral, kami menaiki monorail ke Pekeliling. Memang on time, orang tak ramai dan bus ader je. Kak nurul balik ke temerloh dan saya ke bentong tibe di bentong terus balik Mempaga walau pun plan awal nak pergi ke LHDN dulu.

27-09-08

Lepas berbuka ader solat terawih di rumah. Mak dan jiran lain memang menjalankan solat terawih dirumah sahaja. Mak teh menjadi imamnya. Saya turut serta sekali. Memang terharu rasanya. Di hari lebaran makin tiba ni macam-macam persiapan la kena buat. Hati pun makin terharu. Rindu pada orang tersayang yang telah pergi meninggalkanku, moga rohnya sentiasa dicucuri rahmat dan sentiasa ditempatkan disisi-NYA.

28-09-08

Hari ini, saya masak makanan special buat family saya, ayam bakar bermadu dan tom yam. Dah lama tak masak dan sememangnya mak dan family suka bila anak kesayanagannya balik sebab dapat makan macam kat kedai. Order aje. Pada sebelah malam pula kami pergi membeli belah di Pasarayaku. Danial memang tak sabar-sabar dan dia yang melebih-lebih. Biasalah, kanak-kanak.

29-09-08

Hari ini saya try buat muffin, menjadi memang mudah sebab guna tepung segera. Zaman sekarang semuanya segera. Hari ini kami sekeluarga berbuka di kedai makan. Saja akak belanja sebab dapat bonus. Damiri pula berbuka puasa bersama rakan-rakan vespanya. Adik yang seorang ini semangnya sentiasa menguji kesabaran kami semua. Moga suatu hari nanti dia akan lebih maju kehadapan.

30-09-08

Hari ini hari terakhir bangun sahur untuk Ramadhan ini. Abang dah pun sampai seawal jam 4.00 pagi. KFC terhidang sebagai menu sahur kami sekeluarga. Abang sesungguhnya seorang yang pemurah dan bertanggung jawab. Kami saying abang kami. Tapi awal-awal sahur ni topiknya memang amat menyentuh kisah peribadiku. Biasalah dia ambil berat. Siang itu, 3 adunan kuih tersedia buatku. Sampai nak patah pinggang buat kuih. Kelakar betul. Termakan kuih la, terpaksa kumur. Almond London kakak pulak tak jadi, coklat keras. Kuih ratna menjadi kuih “ratnor” sempena nama timangan ku, nor, sebab bahan yang sepatutnya tiada dan ku adunkannya megikut kehendak hati.

01-10-08
Takbir raya telah menyairkan dengan penuh syahdu. Pilu rasa hati. Malam tadi kami sekeluarga sibuk menyiapkan juadah hari raya. Tahun ini menunya rendang hijau dan merah serta kuah kacang. Makan bersama nasi impit nona dan mak order lemang biasa dan lemang pulut itam. Memang best. Sebelum pergi solat hari raya kami bermaafan serta mengambil gambar di Aidilfitri. Selapas pulang dari masjid kami ke pusara ayahanda tercinta. Seperti biasa sayalaha yang akan menyediakan bunga dan air pusara. Sudah lama hidup tanpanya. Rindu benar rasanya. Siang just raya di sekitar umah jer. Malam raya umah mybest friend, Nora. Kat sana jumpa la Mat dan Gafur.

02-10-08
Menu hari ni lontong dengan kuah lemak. Hari ni memang ramai tetamu yang datang. Alhamdullilah la. Tak membazir makanan. Petang kami buat ronda-ronda umah kawan-kawan sekolah. Kelakar bile cerita pasal dulu-dulu tu. Malam prepare untuk balik

03-10-08
Pagi ni bertolak ke KL. Mula-mula pergi beraya umah Pak Ngah. Cadangnyer nak tegok SENARIO baru tapi tak sempat. Mak ajak pergi shopping plak. Kami onn jer… petang family ku hantar ke KL Sentral. Kecian betul. Dah nak balik. Sadis….

No comments: