Semangat Hari Ini...

relax ur mind

Friday, September 5, 2008

Inilah Pelajar Melayu Kita

Salam sumer. Hari ini saya nak bincangkan mengenai attitude pelajar Melayu kita. Usah pergi jauh, cukuplah sekadar melihat peristiwa yang terjadi terhadap kelab BASIC's di campus saya. Kelab yang ditubuhkan di bawah Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi. Namanya sahaja dah cukup gah. Masa depan mereka pula sudah semestinya akan menjadi golongan-golongan executive. Yang penuh dengan protokol dan bakal mendapat penghormatan yang tinggi dikalanagan masyarakat. Namun nama hanya tinggal pada nama. Rata-rata siswa-siswi dalam fakulti ini masih belum menunjukkan bahawa mereka sepatutnya harus menjadi ggolongan tersebut.

Hari ini, kelab BASIC's telah mengadakan seminar keusahawanan untuk para ahlinya. Walaupun hujan lebat namun sambutan boleh dikatakan 50%. Entah kemana perginya mereka. Sedangkan saya dan rakan-rakan lain terpaksa datang berhujan menaiki teksi namun kerana semangat menunutut ilmu itu, kami tetap hadir. Penceramahnya pula seorang yang berpengalaman dan amat bagus dalam penyampaiannya. Namun yang menyedihkan ialah para siswa-siswi yang datang mungkin kerana terpaksa sehingga menyebabkan pelajar lain hilang fokus. apabila tamat aktiviti, kami diminta tunggu sebentar. Penasihat kelab telah melahirkan rasa kecewa mereka terhadap tindaka para ahli BASIC's.

Aduh sedih dan sadis sekali. Apalah nasib anak bangsaku. Inilah Pelajar Melayu kita. Tiba-tiba saya teringat akan kenangan semesta lepas, dikala saya cuba menyuarakan pendapat mengenai etika pemakaian dan sosial para ahli BASIC's lalu saya telah di gelakkan. Hari ini, setelah berlakunya tragedi ini, saya telah mendapat satu andaian bahawasanya antara kami dalam Fakulti ini boleh dikatakan hanya 45% sahaja yang mungkin akan samapai ke destinasi yang dituju.

Saya mendapat gambaran bahawa pelajar BASIC's dalam bahaya. Pelajar UiTM dalam bahaya, Pelajar MELAYU dalam bahaya. Apa bahaya yang menimpa? Apa yang telah kami lakukan? Siapa yang akan peduli hal kami? Jawapannya ada pada kita semua kerana kita semua adalah Pelajar Melayu. Apabila dikhabarkan 10% kuota bukan bumiputera akan memasuki UiTM, mereka bantah. Sanggup berhujan berpanas mempertahan dan memperjuangankan hak itu. Ya secara patriotismanya mereka memang bagus namun ilmiyahnya, mereka sentiasa mengabaiakan diri sendiri. Mereka amat pintar mengkritik kelemahan urusetia program TETAPI amat susah memberikan komitmen dalam mana-mana program. Mereka mahukan pelbagai kemudahan namun belum tentu kemudahan itu dapat dimanfaatkan dengan baik. Apa sebenarnya mahumu wahai Pelajar Melayu. Hiburan? ya hiburan tidah salah dalam dunia ini selagi mengikut syarak. tetapi bagi Pelajar Melayu Hiburan adalah nyawa mereka.

Sakit!!! Kritikal!!! Bagaimana nak bantu kami Pelajar Melayu??? Ditegur? Depan senyap tunduk tak terkata, dibelakang kutuk dan protes. Namun sejauh mana kuasamu? Pokok pangkalnya tanyalah diri sendiri. Adakah kita mahu kekal sebegini. Tamat Ijazah, berhutang dengan PTPTN tetapi kemajuan diri serupa dengan para pelajar SPM. lebih baik kita cukup sekadar SPM sahaja.

Wahai Pelajar Melayu sekalian... terutamanya pelajar BASIC's, bukalah mata anda, fikirkan masa depan anda. Masih jauh namun bekalannya perlu disediakan pada hari ini. masa tidak pernah menunggu kita dan amat mustahil untuk dia kembali semula. Rebutlah peluang bermanfaat yang ada didepan mata kita. Hidup ini bukan sekadar kita mencari hiburan. Hiburan itu adalah perkara terakhir yang perlu kita fikirkan. Walhal masih banyak lagi perkara yang menanti kita, yang akan mendai teman kita hingga ke akhir hayat. Fikir Fikir kan.............

No comments: